zaterdag 13 september 2014

Scotland, YES or NO


De maand augustus was ik in Schotland. Ik was al geïnteresseerd in het referendum over al dan niet bij het Verenigd Koninkrijk blijven van de Schotten. Tijdens mijn verblijf in Schotland kwamen de campagnes van beide kampen volop op stoom. De twee debatten op de televisie werden door de leider van de YES-campaign gewonnen: Alexander Salmond is een goede debater. Hij laat ook aan de Schotten nieuwe mogelijkheden zien als Schotland onafhankelijk wordt. De NO-campaign moet het meer hebben van het wijzen op wat allemaal niet meer kan of wat de Schotten gaan missen als ze onafhankelijk worden. Favoriete BBC-programma's bijvoorbeeld. Net of je tegenwoordig geen "buitenlandse" zenders zou kunnen ontvangen. Of het Britse Pond. Ook al zoiets waar je niet buiten zou kunnen. Een goed alternatief lijkt het mij voor de Schotten om dan meteen over te gaan op de Euro, maar dat soort geluiden is nog een brug te ver.
Spannend wordt het op 18 september in elk geval: beide kampen hebben volgens de polls van deze week ongeveer 50% van de stemmen.
Als de Schotten consequent zijn, dan stemmen ze YES. In het onofficiële volkslied dat bij sportwedstrijden sinds een jaar of wat wordt gezongen gaat het over de overwinning van Robert the Bruce op de Engelsen in het jaar 1314 (!), met daarin de woorden and sent him (de Engelse koning Edward II) home, to think again. De Schotten zingen dat zo vol overtuiging mee, alsof het gisteren is gebeurd. Nou, wees dan consequent en stuur de Engelsen ook deze keer naar huis!
Als ik Schot was, of, waar het bij dit referendum om gaat, als ik in Schotland woonde en een Brits paspoort had, zou ik AYE zeggen tegen een onafhankelijk Schotland. Westminster is nog veel verder weg van Schotland dan de Randstad van Twente is. En voor de Randstad zijn de Nederlandse provincies aan oost- en zuidgrens al ver weg. Laat staan dat ze in Westminster enig idee hebben van wat er in Schotland leeft.
Ja, toen de polls een kleine voorsprong voor YES aangaven, moesten ineens alle politieke leiders, Cameron, Clegg, Miliband, met spoed naar Schotland om voor de NO-campaign te pleiten. In hun vlekkeloze BBC-Engels...
Spannend, dat is het!

Geen opmerkingen: