zaterdag 29 maart 2014

Een trui met een verhaal


In de warmste maanden februari en maart sinds tijden, heb ik twee truien voor mezelf zitten breien. Over de eerste, die in de kleuren van mijn weblog, heb ik op 17 februari geblogd. Nu is ook de trui met een verhaal af.
Dat verhaal is, dat ik heel lang geleden, ik denk zo'n 30 jaar, de gehaakte trui zou maken die toen in de Ariadne stond. Prachtig garen gekocht, kunstgaren en kidmohair en nog wat daar tussenin, en aan het haken geslagen. Helaas kwam ik er niet echt ver mee. Ik houd van wat structuur in alles wat ik doe, en dat zat er in dit vrije haakwerk niet in. Al die jaren zijn de afgehaakte onderdelen en de niet gebruikte garens in een zak blijven zitten, een paar keer zijn ze meeverhuisd, en telkens als ik het allemaal weer zag, betreurde ik het dat de trui er nooit van was gekomen.
Toen de paarse trui in februari bijna af was, kreeg ik het idee om dan eindelijk toch die mooie garens tot een trui te verwerken, maar dan een gebreide trui. Breien geeft structuur, en daar kan ik wat mee.
Met een patroon van internet voor het aantal steken en dergelijke, ben ik begonnen. Een paar nieuwe garens, allemaal in grijstinten, er bij gekocht en daar begon de trui te groeien. Geprobeerd zoveel mogelijk oude garens op te breien in een vrij patroon.
Toen de trui af was, heb ik de vier stukjes die ik indertijd gehaakt had en die niet konden worden uitgehaald omdat ik de draadjes etc. al helemaal had afgehecht, op de trui geappliqueerd. Zo heb ik dan eindelijk toch die trui gemaakt, al is die heel anders geworden dan het oorspronkelijk de bedoeling was.
Laat de volgende winter maar komen!!!

Geen opmerkingen: