dinsdag 25 augustus 2015

Schots


Ik heb een zwak voor Schotland. Niet alleen omdat Iona een Schots eiland is. Glasgow en Edinburgh vind ik leuke steden om te bezoeken. Het is een mooi land. Kastelen en kerkgebouwen met interessante historie. Een van de schoonzoons is er geboren. En ze hebben een leuk rugbyteam.
Ja, en dan is er ook nog Ian Rankin, schrijver, geboren in The Kingdom of Fife, die al zijn romans over Inspector Rebus in Edinburgh plaatst.
Toen ik op de terugweg van Iona wat tijd over had in Oban, liep ik de boekhandel in en daar vond ik The beat goes on, een dik boek vol verhalen over de dwarse Rebus, van het begin van zijn carrière tot en met zijn pensionering. Het ene verhaal speelt tijdens het Festival van Edinburgh, het andere op oudejaarsavond. Een enkele keer moet Rebus Edinburgh uit. Shoppen in Glasgow bijvoorbeeld. Nee, niet zijn ding, niet het shoppen en niet de stad Glasgow. Ook gaat hij een keer naar zijn geboortegrond in Fife. Maar hij gaat altijd zo snel mogelijk terug naar Edinburgh.

Rebus is gescheiden, drinkt graag een glas, heeft niet veel respect voor zijn meerderen als die dat respect niet verdienen en gaat graag zijn eigen gang. Eigenwijs vaak, maar, zo gaat dat in boeken, hij heeft meestal wel gelijk. En ik houd wel van dat soort figuren. En dan nog in de herkenbare setting van Edinburgh.

Ik las helemaal achterin het boek dat je ook een app kunt downloaden waarmee je met Ian Rankin door Edinburgh kunt wandelen, door de stad van Rebus (en Rankin). Ik moet er nog eens naar toe, naar Edinburgh!!!

Geen opmerkingen: