woensdag 27 mei 2015

Philip Roth


Philip Roth is een van mijn favoriete schrijvers. Al zijn boeken staan in m'n boekenkast. Een paar jaar geleden kondigde hij aan dat hij geen nieuwe boeken meer zal schrijven. Voor mij de aanleiding om zijn hele oeuvre te herlezen.
Dank zij The LibraryThing kon ik terugvinden dat ik in februari 2013 begonnen ben met zijn eerste boek, Goodbye Columbus, een verzameling verhalen. En vandaag heb ik Nemesis uitgelezen, zijn laatste boek. De boeken met Zuckerman en Kepish als hoofdpersonages. De boeken over seksuele frustraties, geschiedenis van Amerika, een "what if" historisch boek, over ouderdom en het daarmee gepaard gaande verval van het lichaam, over de levens van joden in Newark, de discriminatie die ook in Amerika voor joden voelbaar was (en is?), kortom over heel veel aspecten van het leven.

Ik vind het moeilijk om zijn "beste" boeken aan te wijzen. Dat verschilt ook wel per periode in je eigen leven, denk ik. Maar de drie boeken over hoe de geschiedenis gewone mensen treft, Amerikaanse Pastorale, Ik was getrouwd met een communist en De menselijke smet vind ik wel erg goed. Ook Patrimonium (over het overlijden van zijn vader) en Het complot tegen Amerika (het "what if-boek over nazi's die in Amerika aan de macht komen).

En dan Nemesis. Polio woedt in alle hevigheid in Newark, speciaal in Weequahic waar veel joden wonen. Bucky is leider van een van de speelplaatsen daar. Als hij de kans krijgt om naar een jeugdkamp in de bergen te gaan, neemt hij dat aanbod aan. Als daar ook polioslachtoffers vallen laat Bucky zich onderzoeken en hij blijkt het virus ook te hebben. Hij raakt ook verminkt en hij verwijt zich voor de rest van zijn leven dat hij naar het zomerkamp gegaan is en wellicht ook voor de jongens in Newark de bron van besmetting is geweest. Alsof hij er iets aan had kunnen doen...

Ik weet zeker dat ik nog wel eens naar de boeken van Roth zal grijpen. Ze blijven me fascineren. Hoe mensen zich in denkbeelden kunnen vastbijten, hoe dat hun leven beïnvloedt. En hoe Roth dat beschrijft!
Roth heeft bijna alle mogelijke literaire prijzen ontvangen. De Nobelprijs voor de literatuur ontbreekt nog. Maar die had hij eigenlijk ook al jaren geleden moeten hebben. In elk geval heb ik genoten van dit herlezen van zijn boeken. En ze staan binnen handbereik...

Geen opmerkingen: