donderdag 31 juli 2014

Probleem(pje)???



Nu ik weer volop aan het breien ben, heb ik er bij het inpakken van de koffer voor de vakantie, een probleempje bij: hoeveel denk ik te gaan breien tijdens mijn vakantie, dus hoeveel garen moet er mee. En hoe doe je dat met die breipennen en zo?
Het breipennenprobleem wordt min of meer opgelost omdat ik momenteel aan het rondbreien ben. Rondbreipennen neem je gemakkelijker mee dan lange rechte breinaalden. En sinds ik begin deze week op het internet gevonden heb hoe je daar het gemakkelijkst mee kunt breien, gaat dat heel snel! In landen waar veel in het rond gebreid wordt, gaat het niet met insteken - draadje omslaan - door laten kruipen - af laten gaan, maar je legt de te breien draad over je linker wijsvinger en dan "haak" je min of meer de draad door de steek waar je aan toe bent. Klinkt niet erg duidelijk, maar je kunt het allemaal op het www vinden!
Ik heb alleen nog niet uitgevonden hoe je dan het gemakkelijkst breit met twee of meer kleuren. Dat gaat bij mij dan deels nog maar op de "oude" manier. 
De twee foto's laten elk het lijf van een vest zien. Het grijze is al aan de pas toe, maar voordat ik daar aan kan beginnen, moeten er nog mouwen gebreid worden. De pas wordt namelijk in z'n geheel, lijf en mouwen er aan, in het rond gebreid. Dat is duidelijk veel te veel om nog in een volle koffer te stouwen. Dus houd ik het voor deze vakantie op de twee grijze mouwen. Daarvoor heb ik maar een kort rondbreinaaldje nodig. 
En omdat er te weinig steken voor de mouw op staan om zelfs met dit schattige kleine rondbreinaaldje te kunnen breien (en de handwerkwinkel niet de naalden zonder knop in de juiste dikte in huis had), heb ik me de magic loop techniek aangeleerd. Ja, ik dacht dat ik kon breien, maar met deze IJslandse patronen leer ik er een heleboel nieuwe dingen bij. Met die magic loop techniek kan je zelfs vier steken in het rond breien, als het moet. Heerlijk, dat internet! 
Die mouwen zijn mooi overzichtelijk om te breien (af en toe wat meerderen, dat wel), ik hoef er niet veel voor mee te nemen, dus geregeld.
Rest nog de vraag of je in een vliegtuig mag zitten met breinaalden... Voor alle zekerheid doe ik het breiwerk maar in de koffer die het ruim in gaat, en neem ik een boek mee voor in het vliegtuig!

Als ook de pas aan het vest gebreid is, moet ik nog iets bijzonders leren: midden voor, waar ik nu steeds 2 steken averechts brei, moet het werk worden doorgeknipt en moet er een rits in komen... Daarvoor ga ik niet op het internet zoeken, maar roep ik de hulp in van ervaringsdeskundigen in de favoriete handwerkwinkel van mijn dochter!

1 opmerking:

Sparklet zei

Hier heb ik bewondering voor, Wannabook! Het ziet er reuze ingewikkeld uit. Zelf ben ik een nul op handwerkgebied. Veel succes met je vest!