woensdag 9 juli 2014

Leestips

De laatste tijd heb ik weer heel veel prachtige boeken gelezen. Een paar ervan wil ik in dit blogje noemen. Misschien zit er nog wat leesvoer bij voor je vakantie.

Arnaldur Indriðason is mijn favoriete thrillerschrijver. In Nachtstad beleven we mee hoe Erlendur, die dan nog gewoon agent is en nachtdiensten moet draaien, zich in zijn eerste zaak vastbijt en die uiteindelijk oplost. Een heerlijk langzaam verhaal, spelend in Reykjavík, en dat is natuurlijk voor mij ook een heel groot pluspunt.
Van de Schotse thrillerschrijver Ian Rankin heb ik nog niet zo veel gelezen, maar wat ik van hem gelezen heb, vind ik ook heel goed. Net Kat & Muis uit, ook al van het begin van een serie, deze keer met rechercheur John Rebus in de hoofdrol.
Om nog even in IJsland te blijven: Steinunn Sigurðardóttir heeft een nieuwe roman geschreven en die is ook in het Nederlands vertaald: De goede minnaar. Ik geniet altijd erg van haar boeken. Jammer dat ze niet allemaal in het Nederlands vertaald worden. Gelukkig lees ik ook Duits en Frans... Steinunn schrijft altijd over de LIEFDE, maar ze doet dat op een manier die mij steeds weer verrast.
Heel verrassend is het boek van Joël Dicker, De waarheid over de zaak Harry Quebert. Voor die waarheid heeft Dicker meer dan 600 pagina's nodig, omdat die waarheid nogal ingewikkeld is. Steeds weer komen er nieuwe feiten en vragen boven tafel, waardoor de waarheid toch weer iets anders blijkt te zijn dan die tot dan toe leek. En dat gebeurt allemaal met zo'n vaart, dat je het hele dikke boek in een mum van tijd uit hebt! Zelfs nadat het boek met de waarheid over de zaak Quebert is uitgegeven, blijkt de waarheid nog anders te zijn...
Tenslotte wil ik een al wat ouder boekje noemen, dat ik nog niet zo lang geleden ontdekt heb: Het kleine meisje van meneer Linh, van Philippe ClaudelWat een hartverscheurend boekje! Gevolgen van een oorlog op microniveau en hoe ook zonder taal een vriendschap kan ontstaan. Prachtig!

Verder blijf ik lekker Havankjes herlezen en ook de boeken van Philip Roth natuurlijk.
In mijn koffer gaat dit jaar in elk geval weer mee Arthur, Koning voor eens en altijd van Terence White, vertaald door Daan Zonderland. Dat boek herlees ik om de paar jaar en ik krijg er nooit genoeg van!

Een fijne vakantie wens ik je toe en veel leesplezier!

Geen opmerkingen: