woensdag 4 december 2013

Een van "De meisjes van Schoevers"

Heel lang geleden heb ik mijn diploma directiesecretaresse gehaald op het instituut Schoevers.
Van de opleiding heb ik vooral steno en typen in mijn loopbaan veel toegepast. Steno totdat ik "notuleren op de laptop" ontdekte. Dat was nog gemakkelijker, want dat kon iedereen zo teruglezen, ook al was er nog niet geredigeerd. Dat was bij steno wat lastiger.


Wie kan nog lezen wat hier staat?

Omdat Schoevers dit jaar 100 jaar bestaat, is er een boek met de titel "De meisjes van Schoevers" verschenen. Peter de Waard en Petra van den Brink zetten de verschillende perioden van het instituut in hun sociale en economische context. Dat maakt het boek de moeite waard om te lezen. Van een soort bezigheidstherapie voor meisjes van goede stand tot een opleiding die toegang gaf tot interessante banen. Inmiddels heb je voor interessante banen niet per se meer een Schoevers-diploma nodig, maar het instituut heeft in de loop van de jaren veel jonge vrouwen (na een start met vooral mannen, waren in het overgrote deel van de 100 jaar Schoevers mannen een zeldzaamheid in de klassen) een goede start op de arbeidsmarkt gegeven.

Bij het afscheid van mijn baan als secretaresse van de Raad van Bestuur van de Rijnbrink Groep gaven mijn dochters mij het boekje cadeau. Heel leuk om in deze tijd van terugblikken ook op deze manier nog eens terug te denken aan mijn jaartje Schoevers.
Bedankt dochters!

Geen opmerkingen: