zondag 8 mei 2011

Over een paar eeuwen...

Enige tijd geleden ben ik met mijn werk voor het Directie Overleg Bibliotheken Overijssel (DOBO) gestopt. Bij mijn afscheid kreeg ik, naast een enorme bos bloemen, de toezegging "dat er nog wat zou komen". Die belofte is inmiddels ingelost: ik kreeg het boek dat hiernaast is afgebeeld, De afstammeling van Almar Otten. Een passender cadeau is nauwelijks denkbaar: het gaat over een handschrift uit de Stadsarchief- en Athenaeumbibliotheek (SAB) in Deventer. De SAB maakt deel uit van het Overijsselse Netwerk van Bibliotheken. Verder komen er hier en daar nog meer bibliotheken in voor, zoals die van Amsterdam, de OBA.
Het is een spannend boek: net als, zoals de voorzitter zei, het werk voor het DOBO! Dat was het soms inderdaad, spannend, dat werken voor DOBO. Al was het soms maar om iedereen aan te sporen zich te houden aan de deadlines! Ook inhoudelijk was het soms spannend, wat 25 bibliotheken met de neuzen dezelfde kant op krijgen is af en toe een lastige klus. Al is dat de laatste jaren steeds weer en steeds beter gelukt.

Het boek heb ik met veel plezier gelezen. Historie, spanning, liefde, alles zit er in. Dat het zich afspeelt op plaatsen die ik ken, is een extraatje.
En: ik heb net, nu ik het boek uit heb, maar eens gegoogeld op Irminsul. Op het internet is het nog steeds de zuil van de Saksen, geen schat waarnaar gezocht kan worden.
Ik vraag me af of er over een paar eeuwen in een Deventers historisch pand gezocht zal worden naar de vermeende schat van De Afstammeling. Dat zou een ultiem eerbetoon zijn aan (de schrijver van) dit boek.
Lezen, De Afstammeling van Almar Otten, zou ik zeggen.

Ik zie net dat Mark Deckers me net voor was met een posting over dit boek! Hij leest waarschijnlijk wat sneller dan ik. 

1 opmerking:

Mark Deckers zei

Maar ja, ik had dan ook vakantie... Dat scheelt met lezen.